torsdag 10 januari 2013

Nu ser man ju snart ljuset i tunnelns slut.....

Vilket mörker det har varit att få i ordning semesteralbumet! Och det är inte förra årets semester utan 2011 års semester!!!!!     :-( 
I den här takten hinner man ju få ålderspension för sjutton gubbar.....
MEN ett litet ljus i mörkret, innan min "Bloggerkatastrof" hade jag hunnit med ytterligare några sidor till albumet och dom kommer här:


Vid Björnrike och Björnstugan.

Eftersom den här semester gick strikt efter konceptet: Barnens Semester!  så stannade vi överallt som dom ville stanna. Naturligtvis måste man ju stanna till vid Björnstugan och titta     :-)
Här fick det bli en enkel LO då albumet börjat svälla en hel del nu......   det började bli kväll och lite skymning, och jag ville försöka få fram den mysiga känslan av mörka skogen och den friska luften men med enkla medel. 


Hotellmys i Stockholm

Trots att det ser ut som om undertecknad sniffat både bakpulver och citron så är uppsynen enbart p g a att detta var kvällen efter den "hemska" Grönan-dagen. Jag var så slut i värmen att jag hade vickat omkull om nå´n startat takfläkten på rummet.....   Kevin såg på TV och Tom som naturligtvis hade ett överskott av energi, bestämde sig för att han ville göra mamma fin.  (good luck with that....)  
Jag försöker än n gång hålla LO´n enkel, men har använt stora "hawaii-liknande" blommor för att binda ihop sidan med Tom´s fina Lei som han trädde på mig. Jag är usel på att använda stickersalfabet TROTS att jag tycker det blir så snyggt så när jag ser andras layouter....   jajaja, man är ju som man är. Här har jag dock använt dom. Det är Prima´s Alphabet Stickers + lite decos från Tim Holtz idea-ology serie, som jag köpt av en scrapvän (tack tack Lena!) 
 Den här sidan höll jag medvetet fri från foton då färgerna på bilderna var så skarpa och inte "passar" in i albumets färgskala. Fotona monterade jag in i ett minialbum med journalingspot på (jajaja jag SKA skriva snart....)


 Tidig morgon, men redan stekhett ute, och två förväntansfulla killar väntar på att lekdagen på Grönan ska starta. Medans vi väntar på morfar som ska möta upp, gick barnen och satte sig i bilen då det var för varmt för att vänta utomhus......   



 Glasspaus (en av MÅNGA)

Jag kunde inte behärska mig längre, efter att ha gjort flera enklare sidor, nu var jag tvungen att få dekorera lite mer för jag började få allvarlig abstinens...   För att kunna använda dom milda, bleka tonerna på blommorna gjorde jag ett fotoalbum, med plats för journaling. Jag är nästan sjukligt besatt av blommor och bling....  En LO kan aldrig ha för mycket av dessa....   :-)

 Trött Kevin som lyckades få en hel trave LP-skivor gratis som han släpade på. Jag lät barnen göra egna roliga popcornskålar av gamla LP-skivor. Man lägger dom i varm ugn nå´n minut och tar ut dom och skyndar sig att forma dom innan dom stelnar. Blir jättehäftiga skålar.


 Kusinträff på pizzerian i Midsommarkransen

Efter att ha träffat på kusin Elin på sta´n bestämdes det att vi skulle träffas och äta tillsammans en kväll, det fick bli pizza. Det blev en spontan mini-kusinträff. Här höll jag verkligen igen på LO´n och försökte istället efterlikna tegelväggen på fotot och ramade in sidan med svarta kantblomswirls. Allt utom hörn diesen på denna LO är från Tim Holtz ideaology serie. Älskar den!  

 jag gjorde en minibok för att kunna hålla sidan ren och få till framsidan med tegelväggen på ett snyggt sätt.

 Kan man tänka sig, ännu en glasspaus....

Glasspaus utanför Grönan innan vi hasar iväg till Wasa-museét för lite kultur och intellektuella intryck....  Eftersom Grönan sidorna hade en speciell mysig och mörk känsla för att få med mystiken och spänningen med tivoli-området använde jag även här ett grönt papper. 

 Även dom "små" sakerna dokumenteras, det är ju "detaljerna som gör helheten" heter det ju.

På hemvägen när vi körde mot Umeå och bara hade någon mil kvar hade vi denna vackra midnattssol och jag tog bilden genom bilfönstret. P g a byggarbeten på Höga Kusten-bron var vi flera timmar försenade (mycket för att vi eller JAG körde vilse, då vi omdirigerades på nå´n sabla skogsväg rakt ut i vildmarkerna....) Jag ville hålla sidan väldigt ljus och luftig för att få med just midnattskänslan, trots att det går helt emot resten av albumets färgskala. 

 Matstopp i Kramfors

då vi blev omdirigerade på dessa sabla kostigar ute i vildmarken tröt tålamodet för chauffören....  Vi kom till slut till ett litet samhälle med ca 10 invånare samt en grill.....   Där stannade vi och åt nattmat, skrovmål kl 1 på natten....    I fickan har jag stoppat ner en guidekarta över Kramfors kommun  (som man skulle ha haft INNAN man började irra runt i obygden...) samt serviett från FRASSE-grillen vi åt på. Jag försökte norpa deras micro, kaffemaskin samt läskapparaten som souvernirer, men de rymdes inte i den här minnesfickan så det fick vara..... 

 Umeå, hos Bästa vännerna Krister & Elisabet     :-)

Den här sidan ville jag göra enkel utan massa foton och färger för att kunna göra den snygga Vikinga inspirerade sidan eftersom Krister har gjort en helt fantastisk väggdekoration i deras vardagsrum. Han har målat väggarna och sen skrivit alla familjemedlemmarnas förnamns 2 första bokstäver. Jag ville göra sidan mörk och ruffig och att den verkligen skulle andas trä, skog och resa. Den här sidan gillade jag skarpt att göra. 

 Inne i minialbumet har jag satt in färgglada bilder från när vi sov över hos Krister & Elisabet. Barnen sov på madrasser på golvet och jag i soffan. Uppspelta barn som har svårt att komma till ro och sova, men inte mamma....   
  :-)
 Inne i albumet finns bilder på Krister som monterar ihop Mia´s nyinköpta Shishapipa från Stockholm, med varierat resultat....   Till slut fick vi ihop den och vi prövade röka körsbärstobak (fast det var inget gott...)  Men jag köpte den för att ha som snygg dekoration i mitt Egyptenrum hemma. 
Sen var vi och hälsade på Ponthus på hans sommarjobb i en kioskbutik.

Min bästa vän sedan många år, Elisabet. Ibland kan det gå många och långa perioder innan vi träffas p g a avståndet, men när vi träffas är det som om ingen tid har gått. Jag har lämnat ena sidan tom för journaling.....   Nu är det inte många sidor kvar, bara 8 ynka sidor tomma att göra!  Jag ser ljuset.....     :-)

2 kommentarer:

  1. Många fina sidor i ditt album,
    tegelväggen var tuff.
    Ha det gott//Lisa

    SvaraRadera
  2. Tack så jättemycket Lisa :-)

    Visst var det rätt häftigt med att göra en tegelvägg i samma färger som väggen på pizzerian?! :-D / Mia

    SvaraRadera