torsdag 10 januari 2013

Nu går det undan i pysselfabriken!


 Insidan av pärmen dekoreras självklart också, så det inte ser så trist ut....
 Tokiga turister lösa i Gamla Sta´n....
Den här sidan ville jag att den skulle andas "dåtida men enkla" tidsepok. Så jag har inte använt så mycket dekorationer utan mer jobbat med dova jordfärger och terracottafärger för att få fram den rätta känslan som man har när man går i dessa gamla underbara gränder.
Det finns hur många souvernirbutiker som helst i dessa gränder, och som dom "lantisar" vi nu är måste man ju spexa lite också....    :-)    Tom ser mest ut som om han vill sjunka genom jorden....
 Glädjen i de små sakerna....
Tänk att känna så´n lycka över en så´n liten sak som att hitta ett äppelträd med små äpplen på utmed gångbanan till "vår" tunnelbanestation....    Den här sortens små minnen är guld värt för mig och sån´t som jag gärna dokumenterar för att mina barn ska komma ihåg sina barndomsår när dom blir äldre och hur kul dom hade även i dom "små" ögonblicken och stunderna. En vinter åkte vi till Mallorca med dom två äldsta barnen (pojkarna var inte födda då) efter min ena hjärtoperation, för jag behövde verkligen värmen och vilan. MEN det barnen pratade mest om var den helgen som vi impulsmässigt köpte liggunderlag, sovsäckar och fiskegrejer samt packade matsäck och åkte iväg upp i landet till en liten insjö för friluftsliv...  Dom kommer än idag (24 & 27 år gamla) ihåg det spöklika skriket från storlomen ute på sjön i sommarnatten när vi satt vid elden och fiskarna som vi sen grillade över öppen eld och åt....  :-)
Fika inne vid Hötorget
Vi gick och vi gick och vi gick.....   Ibland var man ju tvungen att fylla på lite energi och då stannade vi vid Hötorget och fikade dom största och mumsigaste muffinsen dom någonsin sett, Tom orkade bara halva! Måttbandet får symbolisera dom jättestora muffinsarna..  Tack och lov låg cafeét på skuggsidan. Jag ville få med allt det gröna som finns i Stockholms innerstad, tyvärr syns inte dom ståtliga, knotiga och mörka ekarna som står överallt utmed tvärgator och gränder, så jag använde en hel drös med gröna blommor  och gröna papper i olika nyanser för att få fram den känslan.
Kvällsbad på Smedsuddsbadet
Efter en varm och svettig dag med många aktiviteter ville barnen åka och bada, så jag tog med dom till "mitt" bad från när jag var liten och hälsade på hos min älskade farmor. Smedsuddsbadet ligger alldeles på andra sidan bron på Stora Essingen när man kommer från Lilla Essingen. Hit fick jag och min bror t o m gå själva för att bada med våra kompisar. Eftersom pappa är Badmästare och jag har simtävlat, dykt och varit med i simakrobatik så var jag betrodd från det jag bara var ca 9 år....   Idag skulle jag banne mig inte ens släppa iväg mina stora tjejer ensamma.........   
Nåja, när vi kom dit infann sig "barndomskänslan" direkt när vi gick utmed den låååånga gångbanan till badet och jag kände igen varenda kringelkrok av vägen. Jag mindes t o m den där stekheta sommardagen som jag gick till badet med en kompis jag hade då,  Eva, och det var så varmt att asfalten smälte och var som seg kola......    
När vi kom fram sprang barnen direkt ner till vattnet och Tom hittade som vanligt en kompis på 2 röda. Barnen hade så himla roligt och simmade och lekte i sommarkvällssolen medans jag strosade utmed strandkanten i mina egna funderingar. Jag tänkte tillbaka på när jag, min bror och alla våra kompisar simmade omkring dom små miniöarna och vi lekte kull i vattnet. Minnena sköljde över mig av min älskade farmor som satt på en filt på stranden ibland och tittade på när vi badadade och hur vi hade med oss saft och kakor.  Leende började jag titta mig omkring på dom andra badgästerna....  Leendet stelnade rätt fort, det var 1 familj (barnens nyfunna kompis familj) och så vi, samt ca 200 ungdomar som sålde knark öppet på stranden......   Jag försökte desperat få upp ungarna utan att väcka uppseende, men dom ville absolut inte!  När dom väl kom upp packade vi skyndsamt ihop allt och gick i rask takt därifrån.....   Det var verkligen en annan tid när jag var liten.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar